Flötfrulle, pandabjörn och öken.

Nu är det morgon här i Flagstaff där vi nu befinner oss. Strax bär det av mot Grand Canyon. I går hade vi en redig bildag där vi avverkade ca 70 mil i mycket varierande klimat. Första sträckan var det berg, Chockolate mountains, på väg från Californien in i Arizona. Sedan gick det över till öken. Bokstavligt talat. Vi var så nära Mexicanskagränsen att vi fick välkomst-sms på mobilerna. Detta faktum märktes också då vi blev stoppade av American Border Control och fick deklarera för resans syfte och uppvisa pass. Kul när det händer lite tänkte vi. Kaktusar överallt och 110 farnhait ute, vilket vi googlade upp i går och är ca 43 grader i våra mått mätt. I skugga alltså. Vi stannade till i staden som gud glömt för ett Burger King-besök och det var på riktigt som att stiga ut i en bastu. Olidligt. Men efter att vi passerat Phoenix på väg upp mot Flagstaff så var det andra bullar. Här är det granar och talliknande saker som växer och det är svensk-sommar-varmt. Och det finns massa björn. Så i bildväg tar vi väl helt enkelt vid där vi slutatde. I söndagskväll, efter strandhäng i Encinitas.

Efter lite öl och fixande gick vi till en restaurang alldeles bredvid oss som hette Papagayo. Där fick man Mojito...

...och resan första mac n' cheese. Slurp.

Morgonen därpå, vinkade vi av Oceans Inn och begav oss ut på vägen med siktet inställt på San Diego Zoo.

Vi stannade till på en riktigt klassisk diner, där man hade tusen val bara för att få frulle. Men så rätt det blev, och så fantastiskt flötigt det blev.

Väl framme på zoot möttes vi av dessa små sovande bollar.

Den här lilla saken. Oklart vad det egentligen är, var lätt topp tre på hela dagen. Går inte att beskriva dess mjuka, feta kropp och när den la sig på rygg och blottade den tjocka, mysmagen dog ja lite. På riktigt.

Surikat på spejning.

Vi tog en tripp med linbanan över hela området. Ja, jag var livrädd.

Sen var vi framme vid höjdpunkten...

...PANDORNA! Här dog jag igen av kärlek.

Gigantiska sköldpaddor som belv matade med hela gurkor fick avsluta en mycket fin dag på Zoo.

Efter djurparken åkte vi in till San Diego city där vi hade bokat en natt på hotell. Det såg inte alls ut som New York, annat än på just den här bilden.

I Gaslamp-kvarteren var det fina små viktorianska hus.

Där vi även åt skaldjurspasta till middag, efter en prommis ner till hamnen. Om det var gott? Jo. Hummer for the win, har jag upptäckt.

På tisdag morgon åkte vi som sagt i väg på den långa bilresan upp mot Flagstaff där vi nu befinner oss. Vi stannade såklart till för att föreviga de rejäla kaktusarna. I 43 gradig värme.
Nu åker vi till Grand Canyon. Tack och hej!