Fler dagar.

Vi var ju mer än en dag i stugan såklart. Det blev en lördag och en söndag på landet. Lördagen började med lite huvudvärk, men med glada minnen från gårdagen. Vi stressade oss igenom frukost för att ge oss av mot loppisar och för att hämta upp ytterligare en tjej som ville vara med på tjejhelgen såklart. Jag hittade inget, men det var mysigt och några fynd gjordes av de andra brudarna. Hemma igen vid två, dök de två sista tjejerna upp, vi sa hej och sen däckade jag och Johanna några timmar. Tills det blev kväll framför brasan och dags för middag. Vi blev bjudna på en härligt höstig soppa av dagens tre nykomlingar. Sen pratade vi lite till, och lite till, och lite till. Innan jag tog förnuftet till fånga och knöt mig runt tretiden på natten. Resterande gäng dansade vidare till halv fem. Ett bevis på trevlig tillställning. Söndag, den stora svampplockar-dagen. Jag var så himla peppad på plockning. Detta eftersom jag, under mina tjugofemår, inte plockat en endaste svamp någonsin. Förrutom från plastbackarna i butiken ner i min plastpåse. Men det räknas såklart inte. Det var världens finaste höstdag. Vi hittade massa fina trattkantareller och när jag kom hem rensade vi alla med mina nyinköpta svampknivar. För att fira en bra svampdag och en bra helg gjorde vi kantarelltoast på kvällskvisten. Jag och snygga karln min. Mums.

Långa damer på väg ut på cykeltur till skog och svamp.
Hejhej vad vi ser helylle ut!
Jag märker att jag efterkonstruerat och romantiserat svampplockningen lite. Jag var ganska rädd faktiskt, och nojig för kryp och annat. När vi rensade kan jag inte med mina båda fingrar räkna det antal skrik jag utfärdade. Spindlar, larver och tvestjärtar var källan till mina upprörda läten och svettiga, skakiga händer.
Johanna var snäll och gav mig alla sina trattisar. Hon hade för mycket redan hemma. Tack sa jag.
Och det var den helgen.
Puss!

Kommentarer
Postat av: Elkie

Svampinjoner är härligt!

2011-10-25 @ 21:24:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0