Alkisen och Fis-Hermans Dvärg.

Mer kända som Alcatraz och Fishermans Wharf. Det är ställen vi har fyllt dagen med det. Gemytligt må jag säga. I skrivande stund har jag tvingat ut Husbandet på köpa pizzaslice-ärende samt för att plocka med sig en flaska rött. I kväll går jag inte en meter till. Så det så. Nån måtta får det ju vara, semester å semester, ska väl vila å.


Tidigt gick vi upp i morse, promenerade one block ner till vårt nya stammisställe och mumsade gigantisk frulle. Innan båten till Alcatraz skulle gå vid tio.

Skepp o hoj ut till ön.

Superturisten M.Wellander var trött, men glad ändå.

Vi anlände, efter en kvarts båttur, ut till "The Rock". Där vi skulle serve:a x antal timmar som fångar.

Sen var det dags för Audio tour. För att spä på turisterna i oss. Dock var det förvånansvärt intressant och riktigt spännande faktiskt.

Det första de nya fångarna fann i sin cell var en stort häfte med "The rules and regulations of Alcatraz". Varav den mest kända regeln löd "5. PRIVILEGES. You are entitled to food, clothing, shelter and medical attention. Anything else that you get is a privilege."

Hade man inte skött sig, kunde det bli kolsvart isoleringscell. Det var nog inte jättemysigt.

Hade man däremot varit en duktig gosse, kunde man få ha det riktigt hemtrevligt under omständigheterna.

Ett gäng kändisar på stället. Varav Al Capone längst till vänster.

Fångarna hade inte mycket till behållning av den fina utsikten. Men det hade vi.

Endast en enda lyckad rymmning skedde under alla år som Alcatraz var fängelse, värsta Nyckeln till frihet-style. Tre bröder, hade genom att smuggla med sig skedar från matsalen lyckats karva dess hål i cementväggen, för att sedan längs rör klättrat upp på taket och ner i vattnet. De fann dem aldrig. Men teorin är att de drunknade i det iskalla strömma vattnet.

Göra vandrarhem av Alcaraz kanske? Eller varför inte göra små inredda rum åt alla de tusentals hemlösa som inte har tak över huvudet.

Väl på land igen, glada över att äntligen vara fri män igen, lyxade vi till det med Hardrock Café i Fishermans Wharf.

Vi strosade runt några timmar i hamnen...

...och tittade på de fantastiskt söta sjölejonen som låg och solade sig på bryggorna.

Sen åkte vi hem till hotellet och sov tuppis. Och längre än så kommer jag som sagt inte i dag.
Puss för nu!

Kommentarer
Postat av: Jinx

Välli välli trevligt och intressant att se dessa bilder, känns som man lite grann, nästan, är med er over there : )puss

2011-07-28 @ 10:19:56
Postat av: moja



Vilka fantastiska kulturturister Ni är!Jättetrevligt att följa med på resan.kram



2011-07-28 @ 11:06:08
Postat av: Anonym

Oj vad mycket ni hinner med. Kul att du uppdaterar oss ofta. Haa dää kram

2011-07-28 @ 21:27:32
Postat av: Elkie

Kan man leja husbandet, månne?

Det var rolig humor, Mika!

Blev på bra humör, labil som jag varit sedan spökbesök på vandrarhemmet utanför FALUN, nu satsar jag min sista en-krona på att ta mig igenom vardagen igen.

Pär börjar jobba i morgon.

Och jag ska ut o springa!!!!!!!!!!

2011-07-31 @ 20:13:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0