Ming och Mongs resa i Kina. Del 1.

I fredags. Nar vi landade pa Beijings flygplats. Fick vi en chock. Koldshock. Vi var inte alls forberedda pa den kyla som motte oss. Vi fros sa att vi skakade och hackade tander. Och vi hade bara tunna jackor med en ylletroja under. Sa det absolut forsta vi gjorde nar vi hittat var hostel, var att springa runt och kopa oss vantar, mossa och halsduk. Det hjalpte foga. Sa hela natten tillbringades at upptining av manniskokropp. Forsta morgonen hade vi hunnit bli relativt normaltempererade och var redo for att ta oss an Beijing.


Okej. Ming och Mong startade dagen i mossor pa den stora shoppinggatan Xidan.

Mong var pepp for frulle pa Starbucks-look alike...

...och jag for attt inmunidga knackapple. Annu mer pepp nar det smakade precis som hemma. Vi vet faktiskt inte exakt var det var for sorts frukt egentligen. Det smakade som en blandning av apple och krusbar. Med karnor lika stora som mandlar inuti. Skumt. Men gott.

Framme vid forbjudna stadens ingang.

Dar fanns det manga fina byggnader...

...stora lejon...

...fina tradgardar...

...och en tuffsig katt.

Mitt emot forbjudna staden lag denna lilla anlaggning. Vi beslutade oss for en liten hike upp till toppen...

...for att se hela forbidden city uppifran. Maktigt.

Efter det promenderade vi till Wangfujing Road. Dar fanns det en hel massa stora shoppinggallerior. Och lunch till oss.

Vi gick tillbaka till Himmelska fridenstorg, innan vi akte till Pearl Market. Stallet dar alla gottiga kopior gick att fa tag pa for en billig peng. Dar var dar jag inhandlade min totally-fake-fjallraven.

Och julgranspynt med pandor pa, till nasta ar.
Det var den forsta dagen, det. Mycket bra dag om jag far saga det sjalv.
Puss!


Kommentarer
Postat av: Ellis

Roligt att ni är i farten i KINA, tror inte jag någonsin kommer att besöka det landet?

Det är verkligen en hel del vi nära o kära får ta del av.

TACK!

Det är skojigt att vara medresenär via nätet..

2011-12-22 @ 09:49:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0