Det här med höger och vänster.

Det går inte. Aldrig någonsin kommer jag att lära mig vad som är vänster och vad som är höger. Knep funkar då rakt inte och när folk säger att "du vet väl vilken hand du hälsar med" så tror jag likförbannat att det är vänster. Eller så tror jag att det är höger. Fast eftersom jag då vet att jag nästan alltid har fel och att det säkert är tvärtom, så ändrar jag mig i sista sekund, och ja, då blir det fel ändå. Detta höll på att snuva mig på körkortet. Men det gick bra. Nu går jag på känsla. Alltså från vilket håll det känns som att man ska lämna företräde åt. Funkar i bland. Ibland inte.
Har hört att detta fenomen bara drabbar kvinnor och att det då faktiskt rör sig om en mindre hjärnskada. Googlade på ämnet, hittade inget om just det, men hittade följande urdrag ur en artikel i Illustrerad Vetenskap:

Vänster och höger

är emot vår natur

Var fjärde person har svårt att skilja mellan höger och vänster, och det är faktiskt inte så underligt. Flera forskningsrön från senare år tyder nämligen på att vi är födda med en inre kompass. Tack vare kompassen kan vi orientera oss i ett landskap med hjälp av vår omgivning och väderstrecken, medan det är helt onaturligt för oss att använda begreppen höger och vänster.

Det är med detta bevisat. Det är inte mig det är fel på. Det är er det är fel på. Ni konstiga människor som fungerar mot vår natur. Och hittar på konstiga saker som vänster och höger. Onaturligt beteede. Pfft.

För mig, ett helt värdelöst hittepå-hjälpmedel. Men förövrigt sköna springsockar.
Puss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0